Körning

VÄLKOMMEN TILL GOTLANDSKUSKARNA!

 

Hej!

Jag heter Susanna Wickberg Hoas, kallas för Sanna, och jag är fr.o.m 2013 distriktsgrenledare för körningen på Gotland.

Presentation Sanna Wickberg Hoas

Ända sedan jag var liten har jag tyckt om djur och då framförallt hästar. Lyckan var stor när jag som 7-åring äntligen fick börja på ridskola! När jag blev äldre började jag sköta privathäst och det var dressyr som gällde. Jag jobbade som hästskötare i många år och har även tagit hästskötarexamen.

Körningen kom jag i kontakt med när jag började på naturbruksgymnasium och jag fastnade direkt. Det var dock inte förrän jag flyttade hit till Gotland som jag fick möjlighet att hålla på med körning på fritiden. Jag tycker lika mycket om tre momentskörning som bruks-och skogskörning. Det är samspelet mellan kusk och häst som är så häftigt!

/ Sanna

sanna.w.hoas@gmail.com

Presentation Sanna Wickberg Hoas

 

 


 

Vad är körning?
Körsporten är en snabbt växande gren i Sverige. Här finns fart, spänning och muskler i kombination med grace och elegans. I körningen delas ekipagen dels in efter hur många hästar som ingår i spannet - enbet, par och fyrspann - och efter storlek där hästar och ponnyer tävlar i skilda klasser. En körtävling består av tre olika moment, allt till för att testa kuskens skicklighet och hästarnas mångsidighet och styrka.

Dressyr
I dressyren kör kuskarna ett fastställt program på en bana. För att klara maraton och precision på ett säkert och effektivt sätt krävs det att hästarna är lydiga. Programmet körs i skritt och trav. I svåraste programmen ingår rörelser som samlad och ökad trav, ryggning, och volter med båda tömmarna i en hand.

Maraton
Maraton ställer stora krav på både kuskar och hästar. Här ska både uthållighet och manövreringsskicklighet sättas på hårda prov. På SM körs fem olika sträckor. Totalt är banlängden drygt två mil. De första fyra sträckorna är rena distanssträckor där man ska köra på en bestämd tid. På den femte sträckan kommer hindren, som består av upp till sex portar som ska tas i en bestämd ordning. Området runt hindret är inhägnat, och från och med att man kör in i inhägnaden tills dess man kör ut tas tiden, det gäller att vara så snabb som möjligt i hindret. Vatten, broar och backar kan höra till svårigheterna.

Precision
Det sista momentet är precisionskörning. Det är till för att prova om hästarna fortfarande är fräscha och lydiga efter maratonmomentet. Precisionskörningen motsvarar ridsportens hoppning, men här är hindren utbytta mot portar bestående av koner med rivbara bollar på eller krångliga hörn som ska passeras. Marginalerna är små i dom svårare klasserna - i konhindren har ekipagen bara 20-30 cm tillgodo utöver vagnens spårvidd. Lättare klasser är det 40-50 cm marginal.

Resultaträkning, komplett tävling
Dressyren döms efter ett protokoll med 16 olika punkter där man kan få maximalt tio poäng på varje punkt. Maxpoängen minus de poäng som ekipaget samlat blir de straffpoäng som ekipaget får.

I maraton får man avdrag om man kör för fort eller för långsamt på distanssträckorna. Man får även straffpoäng om man håller fel gångart. All tid som man är inne i ett hinder räknas också om till straffpoäng. Utöver detta kan man även få straffpoäng om man trillar av, välter och så vidare.

I precision få man straffpoäng för varje riven port, samt för olydnader.

Straffpoängen för alla delmoment slås ihop, och den som har lägst straffpoäng är vinnaren.

Ange alt-text här.


Senast uppdaterad: 2017-06-11

Sponsorer

Annons