Vid träff 3 var ryttarens foderstat dvs kost och näringslära temat för kvällen

2018-03-26

Träff 3 genomfördes den 21 mars hos Enskede Ridsällskap

En välbalanserad foderstat ger hästen vad den behöver, något som vi ryttare många gånger är väldigt noggranna med. Men hur tar vi hand om oss själva? Hur äter vi? 

En del i ryttarnas foderstat som kan förbättras är att komma ihåg mellanmålen och fylla på efter träning. Både långsamma och snabba kolhydrater behövs för idrottaren. 

Prestationstriangeln – grunden för en god prestation, pratade vi mycket om under kvällen. Det är viktigt att idrottare hittar egen balans mellan träning, vila och mat – och inte är för stränga mot sig själva. Vad behöver kroppen för att må bra? Vi gick igenom matcirkelns 7 delar, i vilken livsmedel grupperas så de som har liknande näringsinnehåll ingår i samma grupp. Om vi varje dag äter något livsmedel från varje grupp i matcirkeln får vi i oss en bra variation av näringsämnen.

Skärmklipp

Patrik Kittel, ur gästkrönika i Ridsport 20170330

- Målet måste vara en atletisk sportig ryttare som äter bra, når bra och fungerar bra i sadeln. Lösningen är att genom allsidig träning nå fysisk smidighet för hållbarhet och ork i kroppen, parat med ett riktigt näringskoncept som håller för kraven vårt liv ställer.

Ludwig Sandgren, manager mm för e-sportlaget The Final Tribe, ur artikel DN 20180317
- Att gå upp i tid, träna varje dag och äta bra mat – det är inte raketforskning att det kommer vara en konkurrenskraftig metod. Men ingen annan gör det. Inte så här systematiskt.

Marina Sjöberg, fd kostrådgivare åt dressyrlandslaget, ur artikel Hippson 20100730
- Som ryttare gäller det att vara fokuserad under en längre tid. Själva tävlingsmomentet är inte så långt, men med framridningen blir det uppåt en timme som man ska hålla skärpan. Då är det viktigt att äta tillräckligt många gånger, flera mellanmål är jättebra. Då håller sig blodsockret på en jämn nivå.

Citaten ovan lästes upp som exempel och inspiration.

Under teorikvällen blev det mycket fokus på att Äta. Vi inledde med mellanmål som innehöll 5 delar av matcirkeln. Lite senare tillreddes solgul smoothie (mango, ingefära, lime, apelsinjuice och turkisk yoghurt) i mixer på plats i teorisalen. Energibollarna gick inte hem hos alla – var ju heller inte meningen att de skulle smaka sött haha. Kvällen avslutades med att de unga ryttarna fixade sina egna frukt-bowls – full aktivitet i köket runt ananas, äpple, päron, vindruvor och banan. Ryttarens foderstat är god, näringstät och färgglad!

unga ryttarae träff 3 (1)

Julia Kraft tyckte passet var lärorikt, intressant och gott! På frågan – Vad har du lärt dig? svarade hon: - ”att ett resultat består av 100 procent prestation – 50 ryttare 50 häst. Sköter vi bara hästens foderstat maxas endast 50 procent av prestationen kostmässigt, därav är ryttaren minst lika viktig. Lärdomen från idag är att prioritera sömn, kost och motion i samma mån som vår hästs för att kunna få ut det bästa av prestationen för att nå ett maxat resultat.”

Klara Gustavsson tyckte passet varit lärorikt och spännande. Hon lärde sig om olika snabba mellanmål samt vad man ska äta inför och efter träning och tävling.

Tack för en trevlig kväll hälsar koststrategen Catarina Heilborn och hon passar samtidigt på att skicka med en hälsning: Ge er tid att äta! När ryttare ätit märks det direkt. De tar snabba, koncentrerade beslut. Hästen känner direkt att ryttaren är skärpt och samspelet dem emellan ökar. Så se alltid till att ta med något att äta och dricka, till stallet, vid träningen och på tävlingsdagarna.

Via denna länk hittar ni mer information och receptet på energibollarna https://tranarpasset.com/2014/09/24/bra-mat-for-unga-idrottare/

unga ryttarae träff 3 (3)

Utbildningsbild 2 ht-2015

Anmäl till utbildning här!

Kurskatalog boxbild vt18

Utbildningskatalog vt-18

Basutbildning box 2

Basutbildning

Läs mer

Sponsorer

Annons