Hjärntrappan

2019-04-02

Hjärntrappan - ridsport
Om du ramlar av och slår i huvudet ska du ta det varligt och ge hjärnan tid att hämta sig innan du sitter upp igen. Svenska Ridsportförbundet har tagit fram en egen hjärntrappa, sex kloka steg tillbaka i sadeln igen för att du ska undvika framtida men.

Tänk på att:
Det ska gå minst 24 timmar mellan varje steg i trappan
Det ska gå minst 24 timmar utan symptom innan fysisk aktivitet bör påbörjas
Får ryttaren symptom efter ett nytt steg ska aktiviteten avbrytas och total hjärnvila upprepas
 

Steg 1
Hjärnvila
Mål: Återhämtning
Ryttaren ska vila helt både psykiskt och fysiskt. Inget tv-tittande, datorjobb eller läxläsning. Undvik fysisk aktivitet som höjer pulsen.

Steg 2
Lätt träning
Mål: Kunna utföra lättare arbete
Om du varit fri från besvär under 24 timmar kan du i steg två göra lättare träning utan att anstränga dig. Det kan vara lättare mockning, ryktning och att sadla.

Steg 3
Sitta till häst
Mål: Lägga till rörelse
Nu kan du sitta upp igen oh göra ett lättare arbete, skritt och trav under lättridning eller skogspromenad. Inget hårdare arbete i sadeln.

Steg 4
Börja rida mer

Mål: Ansträngning och koordination
Nu kan ridningen bli mer intensiv med succesivt ökad belastning

Steg 5
Börja träna fullt

Mål: Åter till full träning
Påbörja full träning till häst i din gren.

Steg 6
Återgång till tävling
Mål vara fullt återställd

OBS! Hjärntrappan är utarbetad för vuxna. När det gäller barn bör återgången ske i långsammare takt.

Läsmer här

Basutbildning

Utbildning

Läs mer

Sponsorer

Annons