Träning

Fysisk träning är viktigt, inte bara för hästen. Vi människor blir bättre ryttare om vi själva är i bra kondition.

Genom att motionera och öva upp vår smidighet vid sidan om ridningen blir vi starkare och bättre balanserade ryttare. Dessutom mår vi bättre.

KOLLA OCKSÅ Elisabet Lundholms träningsserie, exklusiv för Häst&Ryttare.

 

Smarta träningstips
för hela kroppen

5 stretchövningar för ryttare

Ergonomi – jobba rätt med kroppen

7 övningar för att hitta balansen

Bra styrkeövning för ryttare

Hitta balansen

Träna magen
En bra hållning är grunden för en bättre sits. Genom att stärka bålmuskulaturen och framför allt de sneda magmusklerna balanserar du upp kroppen och orkar sitta bra på hästryggen.

Tänj med pilates
Målet med pilates är att lösa upp, tänja och sträcka musklerna så att energin kan flöda fritt. ”Double leg stretch” hjälper dig att få starkare bålmuskler, vilket ger en bättre position i sadeln.

Rumpan
Ryttare är ofta starka i sina höftböjarmuskler på höftens framsida. Men andra sidan av kroppen, det vill säga rumpan, är sällan lika vältränad. Här är en övning som stärker ändan.

Stärk svaga sidan
Som högerhänt är du ofta väldigt stark i höger arm och axel. Då finns risken att du tar mer i den tygeln och överför din snedhet till hästen. Därför måste du balansera upp kroppen genom träning av din svaga sida. Här är en bra övning för svaga axlar.

Vaderna
Ridningen ger starka vadmuskler på baksidan av smalbenet. Men för att skapa balans i kroppen måste även den motsatta muskeln stärkas. Här är en övning som stärker framsidan av smalbenet.

Balans
Den här övningen kommer åt de riktigt djupt liggande ryggmusklerna. Perfekt för ryttare eftersom starka ryggmuskler skapar en ”stödkorsett” som dämpar stötar och vridningar som kan uppstå när du rider.

Ettan 3 17
puff-expertsvar

Träning för ryttare

Ridövningar

puff-boktips2