FOTO: Svenska Ridsportförbundet

Dressyr - Såhär går det till

- Addition avgör hästarnas balett

Ekipaget dansar fram i de svåraste rörelserna till tonerna av den musik ryttaren själv har valt. Allt andas harmoni, lätthet, skönhet - kür till musik har lockat en storpublik till dressyrbanorna världen över. Dressyr må vara bedövande vackert, avgörandet handlar om krass addition.

Fem domare följer ekipagen med argusblick. Poängen från samtliga fem domare adderas och blir ekipagets slutresultat. Allt räknas - det betyder att en miss i en enkel rörelse kostar lika mycket som i en svår. Dressyr handlar alltså om att vara noggrann i alla detaljer och att inte tappa onödiga poäng.

Dressyr bedöms i procent av totalsumman. Alla domarnas bedömningspoäng läggs ihop och poängen återges i procent av totalsumman

Grand Prix – grundprogrammet, det obligatoriska programmet.
Ligger till grund för lagresultat, kval till Grand Prix Special och Grand Prix Kür

På en internationell tävling kan det finnas två Grand Prix-klasser, kval till respektive GPS och GP Kür. Eventuellt är den ena GP-klassen en nationstävling.

Dressyrprogrammen från Lätt C till Grand Prix och Grand Prix Special är dressyrens obligatoriska program. Alla rider samma mönster och bedöms.

Finaler, både internationellt och nationellt, avgörs numera oftast i kür (freestyle), det fria programmet till musik.
Ryttaren komponerar fritt sitt eget program och väljer egen musik. Extra uppskattat av publiken som får se en helt ny uppvisning för varje ekipage. Här finns plats för fantasi och uppfinningsrikedom och ofta ligger kür-uppvisningarna på en betydligt högre svårighetsgrad än de traditionella programmen.

Läs mer under Bedömning av kür och FEIs kürprogram under länkarna till höger.

Senast uppdaterad: 2014-07-22

Ladda ner mer information

1. Bedömning av Kür
  2. FEIs Kürprogram
telefon-kontakt

Så når du oss
mynewsdesk logga

Pressmeddelanden

Besök vårt pressrum på MyNewsDesk för att läsa pressmeddelanden, hitta bilder, kontaktuppgifter mm.

Svenska Ridsportförbundet på MyNewsdesk
Malin Baryard Johnsson1 161123 RT