FOTO: Roland Thunholm

Fälttävlan - Så här går det till

- Den mångsidiga sporten

Fälttävlan testar hästens mångsidighet, uthållighet och galoppförmåga. Uthållighetsprovet handlar om att klara sig inom tiden, ryttarna har rejäla klockor och tiderna antecknade på handen. Terrängritten är spektakulär och består av ett 30-tal naturliknande hinder. Här får banbyggarens fantasi fritt spelrum, bankar, gravar, häckar och vattenhinder kräver mod och hoppförmåga, men också förrädiska spetsar och hörn som testar lydnad och samspel mellan ryttare och häst.

På franska kallas fälttävlan "concours complet", dvs den kompletta tävlingen. En utmärkt beskrivning av ridsportens tuffaste gren. Fälttävlanshästen måste vara i absolut toppkondition för att gå ett mästerskap som avgörs över tre-fyra dagar.

Dressyr: Det gäller att visa upp en lydig och mjuk häst, problemet är bara att den topptränade fälttävlanshästen är en veritabel krutdurk! Dressyren går i allmänhet över två av dagarna
Tre domare sätter poäng mellan 0 och 10 på de olika bedömningspunkterna. Domarnas poäng räknas om till straffpoäng. Det gäller att ha så lågt antal straffpoäng som möjligt efter dressyren. 1997 infördes nya dressyrprogram med högre svårighetsgrad, bl a ingår numera galoppombyten.

Terrängritt: Det gäller att ryttaren har en noggrann plan över sin ritt med en linje för varje hinder. Men också att ha reservplaner om något skulle gå snett. Hindren,  eller hinderkomplexen, erbjuder oftast flera alternativa vägar. Den snabbaste vägen är samtidigt den svåraste. Får hästen ett dåligt språng eller ett stopp väljer ryttaren den lättare vägen, sk "chicken way" som samtidigt är längre och därmed kostar tid.

Hästbesiktning: Sista dagen inleds med hästbesiktning. Hästarna visas upp tidigt på morgonen, men brukar trots det locka publik. Ryttarna är prydligt klädda, det är inte ovanligt att damerna har kjol. När ordföranden i Ground Jury lyfter på den obligatoriska kubben kan ekipaget andas ut. Det är mera regel än undantag att någon eller några hästar faller bort här.

Banhoppning: Terrängritten kräver en helt annan hoppteknik av hästen där banan rids i högt tempo, hästen tar långa språng, hindren är mestadels fasta och om hästen går i lite så händer ingenting. I banhoppning skall hästen istället gå i ett långsammare tempo, hoppa av närmare hindren och hoppa högt och "rent". Det duger inte att toucha, då rullar bommarna ner. Hoppningen är dessutom ett nervprov som rids i omvänd startordning, dvs den som leder rider sist. En enda rivning kan bokstavligt talat betyda vinna eller försvinna.

Senast uppdaterad: 2014-07-22
telefon-kontakt

Så når du oss
mynewsdesk logga

Pressmeddelanden

Besök vårt pressrum på MyNewsDesk för att läsa pressmeddelanden, hitta bilder, kontaktuppgifter mm.

Svenska Ridsportförbundet på MyNewsdesk
Malin Baryard Johnsson1 161123 RT