Fälttävlan - Vad betyder det?

Det internationella ridsportspråket är ursprungligen franska och därför är många fackuttryck från Frankrike.

CCI - Concours Complet d´Equitation International - internationell fälttävlan, och förkortningen står för den kompletta tävlingen. I fälttävlan rids dressyr, hoppning och terräng.

Stjärnsystemet anger hur svår tävlingen är. Ju fler stjärnor desto svårare och större tävling. Fyrstjärnigt är det allra svåraste och det finns bara ett fåtal tävlingar som graderas som fyrstjärniga. Badminton i England är den klassiska och mest kända, Lexington i USA och Luhmühlen i Tyskland är de andra.

CCI - Concours Complet d´Equitation International - står för den långa fälttävlan som rids över tre dagar, i ordningen dressyr, terrängmoment, banhoppning.

CIC - Concours International Combine - är den kortare varianten, egentligen endagarstävling, men oftast rids dressyr och hoppning ena dagen och terrängmomentet den andra.

CCIO - Concours Complet d´Equitation International Officiel - internationell fälttävlan med nationstävling.

CIC-W - internationell fälttävlan med världscupkval. Fälttävlan har en världscup, FEI World Cup Eventing, som är världsomspännande med kval i Europa, Australien och USA. Finalen har avgjorts i Malmö vid flera tillfällen.

CHIO - Concours International Hippique Officiel - internationell tävling med flera grenar och nationstävling, t ex Aachen CHIO, Tyskland.

Senast uppdaterad: 2014-07-22
telefon-kontakt

Så når du oss
mynewsdesk logga

Pressmeddelanden

Besök vårt pressrum på MyNewsDesk för att läsa pressmeddelanden, hitta bilder, kontaktuppgifter mm.

Svenska Ridsportförbundet på MyNewsdesk
Malin Baryard Johnsson1 161123 RT