Minst fem meter är det fram till förlöparens öron
FOTO: Lotta Brundin Gyllensten

Att göra sin röst hörd...

2017-08-15

Där sitter du minst fem meter från din häst och ska försöka få fram budskapet att nu svänger vi till vänster. Känns det lite osäkert?

Så ser det ut för våra fyrspannskuskar, både till vardags och på tävling. Mellan kuskbock och förlöparnas öron är det cirka fem meter. Så hur gör man sig hörd i det sammanhanget?

- Vi har ju både tömmar, pisken och rösten för att kommunicera med våra hästar, förklarar Fredrik Persson.
- Och rösten är ju väldigt viktig, hästarna måste lyssna på dig.

Och det ligger mycket träning bakom ett spann som är samspel både med varandra, och med sin kusk.
- Det tar ungefär två år att få allt på plats med hästar och kommunikation, säger Fredrik.

FredrikPerssonTextFredrik Persson med förlöparna. Foto: Lotta Brundin Gyllensten

Fredrik Persson har kört fyrspann i över tjugo år vid det här laget, han gjorde sitt första mästerskap med ett spann på VM i Waregem, Belgien 1996.

Hästarna i spannet tränas individuellt för att lystra till sitt namn och lära sig olika kommandon som höger, vänster, framåt.

När man står vid hindren på en maratonbana kan man höra kusken ropa på de olika hästarna i spannet och göra dem uppmärksamma på att kusken vill just den något extra. Det gäller att ha röstresurser också, ljudnivån med vagnen på marken, publiken runt hindret och groomen som ger kusken anvisningar om vilken väg att köra kan vara ganska hög.

Hästarna i ett fyrspann behöver mycket sällan en uppmaning om att gå framåt. Maratonbanan är deras favoritmoment och de tar sig an hindren med spetsade öron. Däremot behövs guidning från kusken i vilken ordning portarna ska tas. Det gäller också att trixa hela spannet genom hindren utan att fastna.
- Det är som att köra personbil eller lastbil, säger Fredrik Persson om att köra maratonhinder kontra att köra till exempel dressyren.

- Förlöparna är ju först in i hindret och i portarna naturligtvis, men sedan gäller det att avgöra hur snävt du kan köra med stånghästarna för att hålla ut vagnen och komma runt i hindret utan att fastna eller dra ner någon hinderdel.

I precisionen / konkörningen gäller det också att hålla reda på var benen på förlöpare och stånghästar samt hjulen på vagnen befinner sig. Under momentet, som ofta är den avgörande delen i fyrspannstävling, ska hästar och vagn passera portar, koner med bollar placerade på toppen, utan att riva ner bollarna eller välta konerna. Kan låta enkelt men det ska göras under en ganska tajt maxtid också.

Innan konkörningen får kuskarna gå banan och planera hur de ska köra den.
- Jag är alltid en port framåt i tanken när jag kör, säger Fredrik Persson. Under bangången tar jag ut riktmärken för var jag ska svänga, hur tajta svängar jag vågar göra och var jag tror jag kan tjäna lite tid.

Hela spannet med förlöpare, stånghästar och vagn ska hela tiden följa samma linje genom portarna.
- Gör du rätt så följer stånghästar och vagn efter förlöparna på samma linje genom porten. Det är svårt att förklara med ord, men du måste vara koncentrerad på din linje hela tiden.

Däremot är det inte så svårt att förklara vad som händer om spannet kommer ur linje. Vagnen kan komma för nära en kon och bollen trillar, 3 straff läggs till tiden. Är du riktigt fel kör vagnen över konen, det blir inte fler straff men ser inte bra ut. Det kan också hända att stånghästarna kommer för nära och sparkar ner en kon eller två.
- Det är inte för inte som det kallas precision, menar Fredrik med ett leende.

Så här avgörs EM för fyrspann 25-27 augusti:

Dag 1 – dressyr. Spannen kör ett obligatoriskt program i skritt och trav där bland annat volt med enhandsfattning, halt och ryggning ingår. Domarna ger betyg i procent som omvandlas till straff.

Dag 2 – maraton. I Göteborg kör fyrspannen först sträcka A som går genom centrala Göteborg upp till Slottsskogen där sträcka B körs. Sträcka B avslutas med åtta hinder som det gäller för kusk och spann att ta sig igenom så snabbt och felfritt som möjligt. Varje sekund spannet tillbringar inne i hindret ger 0,25 straff.

Dag 3 – precision. EM avslutas med konkörning på Heden. Rivningar och eventuella tidsfel i grundomgången läggs till resultatet efter dressyr och maraton. Kusk med lägst straff efter alla de tre momenten blir Europamästare.
Precisionsmomentet avgörs med omkörning om flera kuskar är felfria, men det resultatet räknas inte till totalresultat eller lagresultat.

FAKTA
Fredrik Persson, Flyinge
född 1973
Flyinge Hästsportklubb

Aktuella EM-hästar
Corfy
född 1995, valack, SWB
e. Maraton u. Canabina ue. Flamingo
Uppfödare Åsa Fagerlind
Ägare: Fredrik Persson

Don Catcher
född 2008, valack, KWPN
e. Dreamcatcher u. Odessa ue. Jetset D
Uppfödare: van Kessel
Ägare: Johing AB

Bartes,
född 2006, valack, KWPN
e. Scandic u. Viola ue. Flemmingh
Ägare: Bjarne Christensen

Samba Girl
född 2004, sto, Deutsches Sportpferde
e. Samba Hit u. Glimmersage ue. Glimmer
Uppfödare: Hannelaure och Gerhard Röseler
Ägare: Britt Hallgren

Twister
född 1999, valack, KWPN
e. Silvio II u. Aurola ue. Ivanhoe
Uppfödare: Dijkstra
Ägare: Johing AB

Annons