Johan Dengg forsar genom vattnet.
FOTO: ROLAND THUNHOLM

Fyrspann och folkfest i Slottsskogen

2017-08-26

Slottsskogen i Göteborg bjöd på uppehållsväder och mängder av publik, när fyrspannens maratonmoment avgjordes på lördagen. Första delen av maraton gick genom stadens gator, vilket visade sig var en utmaning för många av spannen.

Johan Dengg som körde först av svenskarna, med delvis lånat och ommöblerat spann, noterade några missar och var inte helt nöjd.
- Jag hade lite problem med förlöparna. Hästarna är inte vana vid att publiken är så väldigt nära inpå som den är här.

Inte heller Axel Olin fick det flyt han hade önskat.
- Vi fick lägga på lite extra vid tredje hindret, och jag tappade litet flytet i mina förlöpare. Hästarna är matta. Det är mycket tungt. Man får inte den respons på hästarna som man förväntat sig.

Axel Olin2 170826 RTBästa svenska ekipage i maratonmomentet var Axel Olin. Foto Roland Thunholm

Även Axel Olin kände av närheten till publiken på sträckan genom staden.
- Där blev hästarna lite uppjagade av all publik, som applåderade i varenda korsning, så hästarna tror att man är på väg in i ett hinder varje gång man kör förbi publik. Det gör att hästarna blir lite taggade i fel läge och inte riktigt kan hushålla med sina krafter. Men det är ju lika för alla säger Axel Olin.
- Annars är det fantastiskt med publiktrycket. Det gör att man taggar till lite. Sen hade man velat prestera ännu bättre idag just för publikens skull, men så är det. Nu får vi hoppas på Fredrik, sa Axel Olin.

Underlaget i Slottsskogen blev tyngre och tyngre allt eftersom klassen pågick. Fredrik Persson beskrev dagens maraton som tungt och krävande
- Jag hade respekt för banan redan innan och ännu mer nu efteråt. Man tror den är lätt och öppen men den är ganska teknisk, och vi har ett tyngre underlag än vi räknat med. Överlag är jag ganska nöjd ändå.
- Vattenhindret är jättefint men det är väldigt tungt, det har varit mycket regn innan.
-Vi började väldigt tufft med ettan och tvåan, där var en djup backe som gav hästarna en tuff start, och det känns i hela banan sedan. Men jag har fantastiska stånghästar.

Fredrik Persson4 17026 RTFredrik Persson ligger bäst till av Svenskarna efter dressyr och maraton.

Fredrik Persson märkte också närheten till de entusiastiska åskådarna.
- Det är en fantastisk publik men det tar koncentration från hästarna. Jag har två ängsliga förlöpare, de är inte vana vid detta riktigt, de är lite oerfarna och känsliga för ljud. Publiken är väldigt nära, vilket är trevligt, men de brukar vara lite längre ifrån. Men vi får vänja hästarna vid det. Publiken får ju gärna komma! Stämningen som den skapar är härlig, det är en sportslig publik. De lyfter fram en genom hela stan.

Bäst i maratonkörningen var Jérome Voutaz från Schweiz. Axel Olin blev bäste svensk med en elfteplats.

Efter dressyr och maraton leder Hollands lag strax före Tyskland och Belgien. Sverige ligger på femte plats. Individuellt leder holländaren Ijsbrand Chardon. Bäste svensk totalt är än så länge Fredrik Persson på tolfte plats.

Resultat

Maratondags för EM-fyrspannen

Dags för maraton i EM. Fyrspannens kraftfulla utmaning genom åtta hinder, långa distanser och med både konstgalleri och dansuppvisningar längs vägen.
-Jag har respekt för banan, säger svenske kusken Fredrik Persson. 10.15 lördag kör det gång.

Se ett bildspel från maratonbanan här (facebook)

Slottsskogen har svidat om från musikfestival och Göteborg och 500 funktionärer är redo för fyrspannens fartfyllda kraftprov. Starten går på Heden och via en transportsträcka (fas A) rakt genom staden mot Slottsskogen där åtta bastanta hinder väntar.

Antikaffären 2Antikhandlarna i Haga får körhästarna utanför knuten när de travar förbi upp längs Skolgatan.

Den första fasen är på totalt 6 km (3 km i staden och 3 km i Slottsskogen), förbi Trädgårdsföreningen, Kunsportsplatsen, paradgatan avenyn och Stora Teatern  och upp längs cykelbanan i Nya Allén. Farten är cirka15 km i timmen.
Bussar och spårvagnar får ge plats åt fyrspannen som har företräde.
- Men när spannen kör tillbaka genom staden är de däremot som vilka trafikanter som helst som får se upp i trafiken, berättar Karin Mårlind Strauss som är ansvarig för körningen under EM.
Hinder vatten GöteborgBlock av Bohusgranit pryder vattenhindret och påminner och stenbrytartradition längs kusten.

I höjd med "Feskekörka" viker fyrspannen till vänster och rakt genom den gamla stadsdelen och Haga, ut på Övre Husargatan och upp mot Linnéplatsen där de kör in i Slottsskogen.

Efter en kort obligatorisk vila ger sig de 21 ekipagen ut på nästa fas, maratonsträckan som är en bana på cirka 8 km genom parkområdet med åtta fasta hinder. Här är det styrka, snabbhet och smidighet som gäller. Portarna (A-F) inne i hindren ska forceras i en särskild ordning och det gäller att kusken ha tungan rätt i mun och banan glasklar i huvudet. 
- Kuskarna går banan flera gånger och minst en timme i varje hinder, berättar Karin.
Samarbetet mellan kusken och de båda medhjälparna (groomarna) som sitter bak på vagnen och ser till att ekipaget håller tiderna och inte välter är mycket viktigt.
- Jag har lite respekt för banan. Den är väldigt teknisk, säger Fredrik Persson som ligger tia inför maraton. Laget ligger fyra.

Tidtagningen startar när ekipaget går in i hindret och stoppas när de kört ut genom portarna. Snabbaste teamet vinner. Bollar finns utplacerade på vissa hinder. En boll ner ger 2 straff.

- Den här banan är byggd för att främja bra körning, säger Karin Mårlind Strauss om
banbyggare Barry Hunters verk. Smidigt och mjukt är målet utan häftiga knyckar.

Svårigheten kommer redan på hinder 1 som är ett tekniskt marigt hinder med lutning.
Bra flyt och fart är avgörande i hinder 2 som är ett vattenhinder ochkanske inte  hör till de svåraste, men har både en bro och vatten som utmanar. Vattenhindret ska spegla Bohusläns vackra skärgård och innehåller  bland annat rejäla block av Bohusgranit.

I hinder 3 har elever från Chalmers sport bidragit med design. Ekipagen rör sig på två platåer och kör under de vackra ekarnas grenverk.
Hinder 4 Galleriet'
Hinder 4 är helt galleri där konsten är en del av upplevelsen och utmaningen. Ett tekniskt hinder med många alternativa vägar, och där alla konstverk är till salu.

Husen i ekdungen i hinder 5 är ett medelsvårt hinder med möjlighet att ta lite svårare vägar. I  Hinder 6 står trädgårdsstaket i en labyrint i lutning och ger kuskarna en riktig utmaning.
Hinder 7 är ett tekniskt svårt hinder.  
Hinder 8, Gräfsnäsgården bildar stora oktagoner och cylindrar trixiga alternativa vägar för ekipagen.r. Enkel design men svåra passager där spannen måste våga satsa.

500 funktionär varav många hitresta från hela Europa ska fixa körfesten i Slottskogen. Att vistas i den vackra parken bland uråldriga träd och ömtåliga marker är en utmaning i sig,
- Det här är Göteborgarnas vardagsrum så vi har ett jättestort ansvar att ta hand om det, säger Karin Mårlind Strauss.

Historiska hästmarker
EM-kuskarna drar fram över historiska platser där många hästar trampat genom årundradena. Som bryggarhästar, spårvagnshästar, militärhästar, renhållning och vackra ekipage på väg.

Heden, eller Exercisheden, användas förr av militären under första hälften av 1700-talet
fram till 1891. År 1814 ägde den första kända kapplöpningen som anordnadesi Sverige. Den ägde rum på Heden i Göteborg och arrangerades för att fira kungens och kronprinsparets besök i Göteborg. Engelska ryttare tävlade mot svenska och 10 000 åskådare mötte upp. 
Götaartilleriregemente (A 2),var ett artilleriförbandinom svenska arménsom verkade i olikaformer åren 1794–1962.Förbandet var förlagtinom Göteborgs garnisoni Göteborg

Kungsparken, ursprungligen Kungsportsparken, är en 13hektar stor park bakom Stora Teatern vid Avenyn i Göteborg,som omsluter större delen av Nya Allén. Kungsparken anlades åren 1839-1861. Nya Allén är 2 km lång och grusade gångar låg kvar långt in på sent 1900-tal. Många är de hästhovar somhär trampat.

Husarerna i Haga, ingick i ett skånskt detachement som lades till en kasern iHaga från1828 till 1875, vilket givit gatan dess namn, Husargatan. I en tid avdålig organisation av ordningsmakten verkade husarenerna för lag och ordning, de ingav respekt i sin ridande patrullering längs gatorna. De eskorterade häktadefyllerieter och orosstiftare in till poliskammaren.

Linnéplatsen./Linnegatan. Linnegatan hade en ridbana i mitten av gatan och1902 drogs spåren för den elektirska spårvagnen här.

Annons