Sara Algotsson Ostholt och Reality på flygplatsen i Liege, Belgien.
FOTO: Hippofoto Dirk Caremans/FEI

Svenska hästarna framme i Rio

2016-08-02

De svenska OS-hästarna i fälttävlan och dressyr har landat i Rio och står i sina boxar på stallområdet i Deodoro. Fälttävlanshästarna landade natten mot söndag och dressyrhästarna natten mot tisdag.

Det första flyget lastat med hästar till OS i Rio startade från Stanstead på fredagseftermiddagen med fälttävlanshästar från tio nationer. De svenska fälttävlanshästarna checkade in på planet under lördagseftermiddagen i belgiska Liege och har nu landat i Rio.

De svenska fälttävlanshästarna är de första av de svenska OS-hästarna som lämnar Europa för OS och de lyfte från Liege, Belgien, på lördagseftermiddagen tillsammans med veterinär Lisa Lidbeck. De landade i Rio tidigt söndag morgon svensk tid.
- Hästarna har landat och allt är lugnt i stallet, hälsar Svenska Ridsportförbundets sportchef Wiveka Lundh. 

>> Se ett bildspel från flygplatsen och lastningen av hästarna

Dressyrhästarna åker måndag 1 augusti och hopphästarna söndag 7 augusti.

Jonas Tornell, svensk landslagsveterinär, är van att flyga med hästar. Han reser till Rio de Janeiro med de svenska dressyrhästarna under måndagen.
- De flesta hästarna är bra resenärer. Är de vana vid att åka lastbil är det sällan problem att flyga, förklarar Tornell.
Piloterna vet att de har fyrbenta resenärer ombord.
- I starten brukar de stiga mindre fort än med vanliga passagerare.

Inför avresan samlas hästarna i ett stall på flygplatsen. Det viktigaste är att se till att de får i sig vatten. Höet de får är ordentligt fuktat.

Flygtiden från Liege i Belgien till Rio är drygt elva timmar. Jonas Tornell har sällskap av Jan Greeve, veterinär från Nederländerna. Duon känner varandra väl och jobbar under resan i skift.

Hästarna reser ungefär som i en lastbil. På planet handlar det om containers med två spiltplaster i varje.
- OS-hästarna flyger businessklass. I vanliga fall är det plats för tre hästar i varje container, berättar Tornell.

Jonas kan ”sina” hästar och vet att Don Auriello och Deja flyger väl. Don Auriello är en van resenär i luften. Patrik Kittel red i Doha, Qatar, för att testa att Deja, gillade att flyga.
- När vi väl är i luften är hästarna ungefär som vi människor. De vill koppla av och vila. De har sitt blöta hö och vatten. Då stör vi så lite som möjligt.

Efter landningen i Rio checkar hästarna in i sina stallar. Från flygplatsen är det transport med lastbil som gäller.
- Vi hoppas att det ska gå smidigt utan trafikstockningar. Väl framme i stallarna handlar det om att hästarna ska få pusta ut.

I Tornells bagage på planet ingår första hjälpen-utrustning som han hoppas att han slipper använda.

Datum och flygtider för de svenska hästarna

Hur reser hästarna till OS och Rio, frågar FEI i ett pressmeddelande, och lämnar svaret också; By plane of course!

Stanstead webb
Jon Stroud/FEI

The first group of Olympic horses departed from London Stansted Airport (GBR) today (29 July) on a special cargo plane bound for Rio 2016, marking the start of the Olympic dream for the world’s best equine athletes.

With 34 horses from 10 nations on board, the equine cargo worth multiple millions, was loaded into customized pallets for the almost 12-hour flight aboard an Emirates SkyCargo Boeing 777-F which was organised by Peden Bloodstock left the UK at 15.20 BST.

Eventing horses from Great Britain, Ireland, Canada, Australia, New Zealand, Zimbabwe, Brazil, Japan, Italy and China are on board Friday’s flight out of Stansted, the first of nine shipments delivering more than 200 horses to Rio International Airport, en route to the Olympic Equestrian Centre in Deodoro Olympic Park.

This highly complex operation involves three hubs in Europe and America: Stansted (GBR), Liege (BEL) and Miami (USA). The competing horses and their riders will represent 43 nations from around the globe in the Olympic disciplines of Dressage, Jumping and Eventing.

The question is, do horses get air miles?

Stansted flight facts:

  • Estimated flight time Stansted – Rio: 11 hours 40 mins
  • Aircraft detail: Emirates SkyCargo Boeing 777-F
  • 17,500 kgs of horses flying from Stansted
  • 515kg is the average weight of an Eventing horse (630kg is the average weight of a Dressage horse and 610kg for Jumping horses)
  • 9,900kg of horse equipment
  • 6,000 kg of feed (doesn’t include feed they’ll eat on the flight)
  • 40 litres of water per horse
  • 34 Eventing horses – representing Great Britain, Ireland, Canada, Australia, New Zealand, Zimbabwe, Brazil, Japan, Italy and China

Did you know:

Baggage allowance: Just like human flights, each equine passenger has an allocated baggage allowance, by weight – however this includes the horse itself! Plus water, hay, 30kg shavings as bedding, water buckets, feed buckets, tack bags (for saddles and bridles), rugs and any spare equipment.

Each horse is also allowed: 1 large haynet, water and his or her own personal bucket, and a small overnight bag with a spare headcollar (halter) and rug, in case it gets chilly.

In-flight entertainment: What are the horses’ favourite in-flight movies? The Horse Whisperer, Black Beauty, Seabiscuit, National Velvet and its sequel International Velvet.

In-flight meals and drinks – bran mash (a bit like porridge) before they get on the flight, then hay and water throughout the flight. Some like apple juice in their water to make it a bit tastier

Passports: Every horse has a passport but, unlike human athletes, they must be microchipped to travel. They all also have an export health certificate.

In-flight wear: Horses, like people, like to travel in comfort. Some may wear a light rug but generally wear as little as possible to stay cool and comfortable. Most will wear protective leg gear – a bit like flight socks!

Check-in: Flights are a carefully orchestrated operation though Peden Bloodstock, so check-in is a very civilised affair, no fighting for the best seats! All have arrival slots at the airport so that vet checks can be carried out, and loading follows a specific planned order to place all passengers in the right part of the plane.

First Class/Business/Economy: All Olympic horses travel in style, in 112cm wide stalls, with two horses per pallet – the human equivalent of business class. This gives them plenty of room to feel comfortable, but there is the option to upgrade to first class.

Cabin crew: Specially trained staff fly with the horses, looking after their welfare, comfort and safety. They are known as Flying Grooms.

Stallions at the front: Stallions travel at the front of the plane so they aren’t distracted on-flight by the mares.

Is there a doctor on board? This is never an issue if you’re a flying horse, there are always vets on board to ensure happiness and comfort throughout.

Aircraft facts: The horses fly on an Emirates SkyCargo Boeing 777-F aircraft – this is a freight plane, and one especially equipped for the safe and comfortable transport of horses. It has custom-designed horse stalls and controlled temperature zones to ensure maximum comfort and minimal stress for the horses and comes complete with trained and experienced expert personnel who know how to handle horses to safeguard their welfare.

(FEIs hemsida, www.fei.org, 2016-07-29)

para

Paralympics

7-18 september 2016
Louise-Etzner-Jacobson

Paradressyr

- fakta, regler mm
Rolf-Göran Bengtsson-media2 120808 RT

OS-ridsporten i media

Se mediearkivet
Sara Algotsson Ostholt-Wega2 120730 RT

Fälttävlan

- fakta, regler mm

Annons