Banbyggare Pierre Michelet vid ett av hindren.

Gå Michelets terrängbana

2016-08-07

Jan Jönsson gör sitt nionde OS, två som aktiv och sju som förbundskapten. Han är professor i hästutbildning och hippologi, tidigare OS-ryttare och så förbundskapten till och med 2008 i Hongkong.
Gå banan, som har en fransk touch, med professor Jönsson.

Nu är Jan Jönsson ansvarig som terrängcoach för det svenska laget. Han landade i Rio de Janeiro och gav sig direkt ut på terrängbanan i Deodoro i en vacker, kuperad natur på militärbasen. Han har en första gång inspekterat fransmannen Pierre Michelets design av hinder och avstånd i hinderkombinationerna.Sen mötte han direkt svensk media på plats. Det blev en föreläsning i terrängritt.

Jan Jönsson1 160805 RT
- Banbyggaren har lyckats med utformningen av hindren. Men det är en av de svårare banor jag sett.
Det är tufft redan från start. Väderrapporterna talar också om hett väder och banans stigningar suger.
- Det är krävande både för både häst och ryttare. De måste hela tiden vara fokuserade och hålla hög precision i varje hinderkombination. Banan svänger och det är tekniskt svårt, bedömer Jan Jönsson.

Första varvet på banan har Jönsson avverkat tillsammans med förbundskapten Staffan Lidbeck.
- Sen går jag med varje ryttare ett varv.
Men redan efter första varvet sitter hindren i Jan Jönssons fotografiska minne.
- Banbyggaren ställer frågor hela tiden om hur ridbara hästarna är. Ta till exempel hinder sex.
Jan Jönsson lånar block och penna och ritar och förklarar mycket pedagogiskt.

hinder-6-spetsarHindret som många fruktar, nummer sex, två spetsar att träffa rätt på.

- Det är två spetsar (mycket smala hinder, red:s kommentar) med ett avstånd på 20 meter och det bör bli fyra galoppsprång. De är ovanligt smala och mycket listigt placerade. Det går inte att hålla ut på båge för att få en bättre anridning. Utan vara klar på vägen direkt.

Svenska lagledningen har chansen att studera en rad ryttare innan Linda Algotsson ger sig ut med Fairnet och kan få med sig goda råd.
- Jag brukar vara i start- och målområdet. Tv-skärmarna brukar ge bra information. Men ser vi inte tillräckligt bra skickar vi ut en löpare för att kolla hur ryttarna rider.

vattenhinder-25-linda-heed

Han bedömer två av vattenhindren så här:
- Det första är ganska ridbart. Det gäller att hålla galoppen i vattnet. då ska det fungera bra. I det andra är det lite knivigare även om det kan se enkelt ut. Det är stock som nerhopp, genom vattnet och upp över en kant med ett hinder som inte ser stort ut men kräver hoppning. Vi såg ett liknande hinder under VM i Frankrike. Du måste som ryttare sätta tryck i hästens galopp i vattnet och spänna bågen för att komma upp.

Jan Jönsson memorerar inte hindernummer men har ett foto i huvudet hur de ser ut och lägger in det i ridtid.
- Efter drygt sex minuter kommer en dubbel svårighet. Det är mot slutet av banan. Först ett dubbelhinder och så efter det två alternativa vägar mellan två hinder. Den korta vägen kräver mycket av häst och ryttare.
Han ritar och förklarar igen.

Jönssons skisser
Terrängritten i OS i Rio är ett trendbrott. En del fälttävlansexperter har menat att terrängen tenderat att vara för lätt under ett par olympiska spel.
Banbyggaren Pierre Michelet, Frankrike, har själv ridit Badminton och varit fransk mästare i fälttävlan. Sedan 25 år tillbaka bygger han terrängbanor, band annat i franska Pau och Fontainebleau. Men det är första gången han bygger en olympisk bana.
Så här säger han om sitt verk:
- Jag har arbetat med den här banan i tre år. Den håller absolut fyrstjärnig klass och jag hoppas att det blir spänannde för publiken att följa tävlingen.

hinder-17-mim-clip

På banan i Deodoro finns det inga långa galoppsträckor utan det svänger mest hela tiden.
- Det är bra. Svängar främjar säkerheten och håller nere farten. Dessutom har flera hinder det svenska MIM-systemet som löser ut om hästen slår i hårt. All sport utvecklas och dagens hästar är kvickare, mer försiktiga och kan hjälpa till på ett annat sätt än den äldre modellen av häst.

Tiden är numera en viktig faktor som Pierre Michelet spelar med.
- Vi kommer inte att se så många ekipage inom tiden, analyserar professor Jönsson.

Banskiss för webb

Fakta om banan:

Bandesigner: Pierre Michelet, Frankrike
Banlängd: 5840 meter
Tempo: 570 meter/minut
Optimaltid: 10:15 minuter
Hinder: 33
Antal språng : 45

para

Paralympics

7-18 september 2016
Louise-Etzner-Jacobson

Paradressyr

- fakta, regler mm
Rolf-Göran Bengtsson-media2 120808 RT

OS-ridsporten i media

Se mediearkivet
Sara Algotsson Ostholt-Wega2 120730 RT

Fälttävlan

- fakta, regler mm

Annons