FOTO: SvRF

Sex steg tillbaka till sadeln

2019-01-14

Om du ramlar av och slår i huvudet ska du ta det varligt och ge hjärnan tid att hämta sig innan du sitter upp igen. Svenska Ridsportförbundet har tagit fram en egen hjärntrappa, sex kloka steg tillbaka i sadeln igen för att du ska undvika framtida men.

Steg 1

Hjärnvila Mål: Återhämtning Ryttaren ska vila helt både psykiskt och fysiskt. Inget tv-tittande, datorjobb eller läxläsning. Undvik fysisk aktivitet som höjer pulsen.

Steg 2

Lätt träning Mål: Kunna utföra lättare arbete. Om du varit fri från besvär under 24 timmar kan du i steg två göra lättare träning utan att anstränga dig. Det kan vara lättare mockning, ryktning och att sadla. 

Steg 3

Sitta till häst Mål: Lägga till rörelse. Nu kan du sitta upp igen och göra ett lättare arbete, skritt och trav under lättridning eller skogspromenad. Inget hårdare arbete i sadeln.


Steg 4

Börja rida mer Mål: Ansträngning och koordination. Nu kan ridningen bli mer intensiv med succesivt ökad belastning.

Steg 5

Börja träna fullt Mål: Åter till full träning. Påbörja full träning till häst i din gren.


Steg 6

Återgång till tävling Mål: Att vara fullt återställd.


OBS! Hjärntrappan är utarbetad för vuxna. När det gäller barn bör återgången ske i långsammare takt.

Tänk på att:
Det ska gå minst 24 timmar mellan varje steg i trappan

Det ska gå minst 24 timmar utan symptom innan fysisk aktivitet bör påbörjas

Får ryttaren symptom efter ett nytt steg ska aktiviteten avbrytas och total hjärnvila upprepas

Om symptom uppstår vid två tillfällen avbryt rehabiliteringen och en medicinsk bedömning ska göras.

Var rädda om er!

Sponsorer

Annons