Annons

    Hem / Aktuellt / Tufft ridhjälmstest hos Folksam

Tufft ridhjälmstest hos Folksam

Folksam har för tredje gången testat ridhjälmar och presenterar bäst i test och bra val. Men också de hjälmar som inte fick bra betyg. En bra och godkänd hjälm är självklart vid ridning och sportkörning.

Det är inte alltid lika självklart att ta hand om sig om olyckan är framme. Glöm det här med att sitta upp direkt om du skulle råka falla av. Framför allt om du faller så olyckligt att du slår i huvudet.

Det är av största vikt att du har en godkänd och väl tillpassad hjälm, och Svenska Ridsportförbundet har beslutat att hjälm ska bäras vid ridning och sportkörning, samt vid hästbesiktning.

Svenska Ridsportförbundets samarbetspartner Folksam testar regelbundet idrotts- och skyddsutrustning, och idag presenteras det senaste ridhjälmstestet.

Folksams test är ett av de tuffaste i branschen och årets resultat visar på stora skillnader mellan olika hjälmar. En hjälm är överlägset bättre än de andra i panelen, en av de dyrare kommer längst ner på listan. Testet visar också att utvecklingen tagit stora steg framåt när det gäller hjälmarnas konstruktion.

Här kan du läsa mer om resultatet av testet

Tills vidare gäller övergångsreglerna för vilka hjälmar som är godkända, men arbetet med en ny EU-standard för ridhjälmar har återupptagits. Svenska Ridsportförbundet deltar aktivt i det arbetet genom Göran Dalin, ordförande i Säkerhetsutskottet. Målsättningen är nu att landa en ny standard under 2022.

Kunskap om hästar och deras naturliga beteenden och behov, är en stor del i att bli säker med häst. Skyddsutrustning är en annan del.

Om olyckan skulle vara framme är det viktigt att ta hand om sig som ryttare. Statistiken visar att i en dryg tredjedel av de olyckor som anmäls har ryttaren slagit i huvudet.

Svenska Ridsportförbundet har tagit fram en hjärntrappa, liknande den som finns i andra idrotter.

Om du ramlar av och slår i huvudet ska du ta det försiktigt och ge hjärnan tid att hämta sig innan du sitter upp igen. Hjärntrappan innehåller sex kloka steg tillbaka till sadeln igen för att du ska undvika framtida men.

Svenska Ridsportförbundets förbundsläkare Margaretha Rödén har varit initiativtagare till hjärntrappan.

Det är viktigt att ta hjärnskakning på allvar. Vi har idrottare med kroniska besvär efter hjärnskakning – huvudvärk, humörsvängningar, koncentrationssvårigheter – problem som följer dig resten av livet, säger Margaretha Rödén.
– Tyvärr är det så att man inte ser de så kallade mikroskadorna vid en CT-skanning, som är det man oftast gör på sjukhuset. Men de små skadorna kan bli större om man inte sköter sig efter sin hjärnskakning. Ibland behöver nog hjärntrappan förlängas med en längre rehabtid, och då måste ryttaren/idrottaren få hjälp med detta.

En enkät som nyligen genomfördes av en student vid Karlstads universitet visar att kännedomen om hjärntrappan finns bland ryttarna, men kan bli bättre. Kännedomen är större bland äldre än yngre ryttare.

- Till ridskolestarten kommer vi att göra en riktad satsning mot ridlärare och ridskolor för att öka kännedomen där, säger Margaretha Rödén.

Ridsporten är en av de största idrotterna för tävling, motion och rekreation. På landets ridskolor genomförs årligen cirka 5 miljoner ridtimmar och på tävlingsbanorna genomförs ett år utan pandemi över 300 000 starter.

Den senaste statistiken som bygger på inrapporterade olyckor till Folksam genom förbundets olycksfallsförsäkring visar ett medeltal på mellan 1000 och 2000 incidenter om året. Cirka 500 olyckor om året rör en huvudskada.

Hjärntrappan

Steg 1
Hjärnvila
Mål: Återhämtning
Ryttaren ska vila helt både psykiskt och fysiskt. Inget tv-tittande, datorjobb eller läxläsning. Undvik fysisk aktivitet som höjer pulsen.

Steg 2
Lätt träning
Mål: Kunna utföra lättare arbete
Om du varit fri från besvär under 24 timmar kan du i steg två göra lättare träning utan att anstränga dig. Det kan vara lättare mockning, ryktning och att sadla.

Steg 3
Sitta till häst
Mål: Lägga till rörelse
Nu kan du sitta upp igen och göra ett lättare arbete, skritt och trav under lättridning eller skogspromenad. Inget hårdare arbete i sadeln.

Steg 4
Börja rida mer
Mål: Ansträngning och koordination
Nu kan ridningen bli mer intensiv med succesivt ökad belastning

Steg 5
Börja träna fullt
Mål: Åter till full träning
Påbörja full träning till häst i din gren.

Steg 6
Återgång till tävling
Mål vara fullt återställd

OBS! Hjärntrappan är utarbetad för vuxna. När det gäller barn bör återgången ske i långsammare takt.

Tänk på att:
Det ska gå minst 24 timmar mellan varje steg i trappan
Det ska gå minst 24 timmar utan symptom innan fysisk aktivitet bör påbörjas
Får ryttaren symptom efter ett nytt steg ska aktiviteten avbrytas och total hjärnvila upprepas

Om symptom uppstår vid två tillfällen avbryt rehabiliteringen och uppsök sjukvården för en medicinsk bedömning.

Intensiv tävlingshelg i ridsporten

Mycket uppmärksamhet riktas österut i dessa dagar, men här hemma blir det en intensiv tävlingshelg med flera mästerskap. Två av mästerskapen sänds direkt på ridsport.se