Körtävlingar

 

Aktuellt tävlingsreglemente hittar ni här

Regler för körningens DM


Fullständig= Går i MSV klass. Lägsta totalstraff vinner.


Precision= Går i MSV klass. Man kör först ett kval och de 5 bästa ekipagen går till en finalrunda där man kör på 10 cm smalare bredd än i kvalet. Den som har lägst straff samt snabbaste tid vinner.


Dressyr= Går i MSV vid minst 5 anmälda ekipage. Vid mindre än 5 ekipage bjuds även LA-klassen in. Det är ej tillåtet att gå ner i klass om ekipaget har startat MSV tidigare. Lägsta straff vinner.


Man får starta med 2 ponnyer/hästar i samtliga DM, men hänsyn skall tas till om det går att få ihop startlistan på ett bra sätt.


Regler för körningens dressyrcup

En cup i lätt klass och en cup i MSV klass. Man samlar ihop sina dressyrpoäng/straff för varje start. Det spelar alltså ingen roll om man kört i en klass där det varit för få starter eller om man vann sin klass, man tar helt enkelt bara sina poäng/straff med sig. Om det skulle köras program som inte har samma maxpoäng så ska poängen räknas om i % (alt straff som vanligt där det finns koefficient angivet). Det är 3 omgångar totalt och den som har högst poäng/lägst straff efter 2 omgångar vinner. Man måste alltså inte starta i alla 3 omgångarna.


Regler för körningens precisionscup

Ekipagen kvalar på utvalda körtävlingar på Gotland, önskvärt att det är minst 4 kval varav de 3 bästa resultaten räknas. Det kval med högst straffpoäng räknas bort. Kvalomgångarna genomförs enligt ordinarie proposition och ekipagen tar med sig straffpoängen från de 3 bästa kvalomgångarna (A:0, 1:a fasen) till finalen. Alla ekipage som genomfört minst 3 kvalomgångar går till final.


Finalen är uppdelad i ”Lilla Koncupen” för de ekipage som kör i LB där endast trav är tillåtet och ”Stora Koncupen” för övriga klasser. Finalen körs i 2 omgångar, där det ekipaget med lägst straffpoäng vinner.


Omgång 1- Tidstävling. I denna omgång är det tidsbedömning och Lätt klass kör 15 st hinder (ej galopp) och övriga klasser kör 18 st hinder med bredd från den högsta klass som ekipaget kvalat i. Straffpoängen för omgång 1 räknas ut med antal sekunder gånger en koefficient. Koefficienten enligt antal bollar ekipaget river i omgång 1. Se tabell nedan.


0 bollar= tiden i sekunder x 0,20 straff 1 boll= tiden i sekunder x 0,22 straff

2 bollar= tiden i sekunder x 0,24 straff

3 bollar= tiden i sekunder x 0,26 straff osv…


Straffpoängen efter omgång 1 + de straffpoäng som ekipaget har med sig från kvalen läggs ihop och det ekipage som har lägst antal straffpoäng rangeras som 1:a osv. Startordningen i omgång 2 styrs av antalet straffpoäng dvs att ekipaget med högst straffpoäng startar som nummer 1 i omgång 2.


Omgång 2- Poängsamling. I denna omgång kör man 12 hinder som blir smalare efter 2 passerade portar. Se tabell nedan.


2 st hinder + 30 cm, 2 st hinder + 25 cm, 2 st hinder + 20 cm, 2 st hinder + 15 cm, 2 st hinder + 10 cm,2 st hinder + 5 cm.


Varje klarat hinder ger 2 pluspoäng, när man river är man ute men tar med sig sina pluspoäng
i sammandraget. Klarar man alla hinder får man 2 bonuspoäng. Sedan tar man de sammanlagda straffpoängen från kvalomgångarna och finalomgång 1 och drar av poängen från finalomgång 2 och får då ett slutresultat.


GM i Lagkörning:

Respektive klubb anmäler hur lagen ser ut. Klubben anmäler och betalar till arrangerande klubb. Ett lag består av 3 st tävlande, man kan vara 4 som mest. De 3 bästa resultaten räknas. Ett ekipage i varje klass i första hand, om det är två LA ekipage tex så räknas det bästa resultatet. Laget har bäst chans till högsta poäng om man har ett ekipage per klass. Blir det ”udda” ekipage över så bildar de givetvis ett lag tillsammans om de vill. Saknas ekipage från någon klass i ett lag kan man låna ett från annan klubb. Om någon vill starta fler hästar/ponnyer så gör man det i första hand i olika lag inom klubben. Går inte det så får man vara med ändå, men hänsyn skall tas till om det går att få till startlistan på ett bra sätt.


Poängberäkning: Man får poäng efter totalplacering i respektive klass. Har laget då en i varje klass så har ju laget möjlighet att få 3 st 10 poängare. För tävlingsklasserna LB Bed A, LA och MSV gäller en och samma tabell. För LB Clear Round finns två egna tabeller, en för dressyrresultatet och en för resultaten i maraton/precision. Om maraton/precision går som enskilda grenar så räknas bara det bästa resultatet av dessa två. Om ALLA lag har en LB CR deltagare så räknas resultatet för både dressyr samt maraton/precision för detta ekipage. Om INTE alla lag har en LB CR deltagare så räknas bara det bästa resultatet från ett av momenten. Detta för att alla lag skall ha samma förutsättningar. LB CR ekipage räknas alltid med när ett sådant finns med i laget. Förutom det ekipaget så räknas två tävlingsekipage i olika klasser.


Oavsett hur det anmäls och vilka olika lagkonstellationer det blir, så är det alltid 3 poängmöjligheter som räknas, om inte alla lag har tillgång till minst ett LB CR ekipage för då räknas 4 poängmöjligheter. Får något av lagen lika poäng så tittar man på vilken poäng man fått i den högsta klassen dessa lag har deltagare i och det går då före en lägre poäng. En MSV 10 poäng slår alltid en LA 10 poäng i detta fall, för övrigt är det siffran som avgör.


Tabeller:
Tävlingsklasser LB bed A, LA, MSV: 1:a placering= 10 poäng

2:a placering= 8 poäng

3:e placering= 6 poäng

4:e placering= 4 poäng

5:e placering= 2 poäng

 

Efter detta får man 1 poäng för varje genomförd godkänd klass.

LB Clear Round dressyr:                         

0-55 straff= 10 poäng                                 

56-60 straff= 8 poäng                          

61-65 straff= 6 poäng                          

66-70 straff= 4 poäng                          

71-75 straff= 2 poäng                          

76-80 straff= 1 poäng

 

LB Clear Round maraton/precision

0 straff= 10 poäng  

1-5 straff= 8 poäng

6-8 straff= 6 poäng

9-12 straff= 4 poäng

13-15 straff= 2 poäng

16 poäng eller mer= 1 poäng


Senast uppdaterad: 2018-09-19

Sponsorer

Annons