Kalaskväll om kommunikation. Helena Carlsson är en av tre "ridsportaktivister" som tipsar om hur ridsporten kan ta plats.

Borlänge första stoppet på kommunikationsturné

2012-02-08

- Det här peppar oss att jobba vidare.  Kvällen gav oss handfasta och matnyttiga tips hur vi kan arbeta med media, politiker och sponsorer. Det säger Malin Boije från Norr Ansbergs RK som besökte Svenska Ridsportförbundets kommunikationskväll i Borlänge.

Trio Ansberg

Trion från Norr Ansbergs RK som satsar framåt och på att synas.
För första gången har den 125 medlemmar starka klubben kö till ridskolan
.

 

För att vässa kommunikationen och fira 100 åringen Svenska Ridsportförbundet, bjuder Svenska Ridsportförbundet in föreningar och distrikt till en kalaskväll med temat kommunikation. Första stoppet på turnén var Dalarna och Borlänge.

Tårta lite2nKlart det ska vara tårta på hundraårskalas! Romme bageri har gjort Ridsportförbundet i marsipan.

- Vi ska ta kraften ur de hundra åren och passa på att rida på framgångsvågen, säger Gunilla Wikman, vice ordförande i Svenska Ridsportförbundet, som är en av tre ”ridsportaktivister” på resande fot i kommunikationens tjänst. Gunilla som har arbetat både som reporter inom tunga områden och informationschef i bankvärlden och utbildar organisationer och stora företag i ledarskap, gav handfasta råd i kontakter med framförallt media och inspirerade deltagarna att diskutera sitt drömläge. Vad vill vi egentligen att media, sponsorer och politiker ska veta och känna om ridsport och vad är det egentligen vi vill att dom ska göra.
- Vi måste bli tydligare, enklare, hitta dramaturgin, servera tabeller och fakta som väcker nyfikenhet om vår sport, sa Gunilla.

Förbundets marknadschef Emmelie Johansson gav handfasta råd om hur man arbetar med sponsorer. Det viktigaste är enkelt men grundläggande:
-Håll kontinuerlig kontakt med dina sponsorer, gör dem nöjda, bjud på det lilla extra och glöm inte ett enkelt tack.
- Ridsporten har sitt ett höga värde och är ett varumärke som sponsorerna ska vara stolta att synas tillsammans med.

Helena Carlsson, som är ledamot i förbundsstyrelsen och till vardags idrottspolitisk rådgivare på Riksidrottsförbundet, gav konkreta tips i konsten att påverka politiker.
- Ni företräder ridsporten gentemot myndigheter, politiker och samhälle. Ni kan hjälpa politikerna att vinna valet och se till att de infriar de löften de gått till val på. Gör dem till hjältar betondade Helena.

Tydliga mål och klara budskap är en bra början i kontakten.
Men det ska vara underbyggt med fakta och gärna statistik.
- Ibland är vi dåliga på att lyfta fram våra goda värden. Där kan vi absolut bli bättre, sa Helena.

- Det var en oerhört givande kväll, tyckte Louise Tysklind, Dalarnas Ridsportförbund som var medarrangör.
Urkraften i ridsporten märktes med all tydlighet veckorna före och efter Idrottsgalan.
- Med det engagemang som finns i ridsporten går de att sälja gråsten. Så sätt igång, uppmanade en av deltagarna

Nästa stopp för kommunikationsturnén är Sundsvall.

15 mars anländer "ridsportaktivisterna"i Växjö.

Läs mer om 100-årsfirandet i Jubileumsgalleriet

 

 Avesta RK och EmmelieTårttanter liten

Mappar liten

Mingel liten

Helena liten

 

StrömsholmsHästmuseum

500 år av historia

Öppet varje dag i din mobil

Bilda en förening

Funderar Ni på att bilda en ridklubb? Så här kommer ni igång!

Läs mer
kastenman-iluster5

Jubileumsgalleri

1912-2012

Besök vårt galleri

Huvudsponsor

Förbundssponsorer

Sponsorer

Hotellpartner

Samarbetspartner

Annons