Helena Carlsson vet hur man väcker opinion.
FOTO: Svenska Ridsportförbundet

Kloka tankar om kommunikation

2012-05-11

Fimpa fikonspråket, leverera historier och skapa oväntade allianser. Under en ”kommunikationskväll” på Flyinge föddes många kloka tankar om hur ridsporten kan bli bättre på att ta plats och påverka.

En egen spalt i tidningen vore ju nice… eller att media ringde till klubben på eget bevåg och frågade vad som är på gång....
Det finns mycket att önska när det gäller ridsport och media.
Och det finns helt klart ett hästjobb för risdporten att göra.
- Vi måste bli bättre på att leverera bra historier, konstaterade körningen- och Skånedistriktets Pia Pettersson när ett femtiotal ridsportare samlades på Flyinge en majtisdag för att prata kommunikation.
Pia Pettersson
Pia Pettersson gillar bra historier.

- Kanske är vi inte alltid så inkluderande i vårt sätt att uttrycka oss menade Ridsportförbundets vice ordförande Gunilla Wikman som var en av föreläsarna.

Ridsporten ökar i media
På fem år har antalet artiklar om ridsport i media ökat med hundra procent och 2012 ser ut att bli ett rekordår. Men hur tar vi bäst vara på det mediafönster som står öppet tack vara Jerringpriset och alla fina tävlingsresultat? Och hur attraherar vi sponsorer och hur får vi beslutsfattare att fatta galoppen när det gäller till exempel anläggningsfrågorna på landets ridklubbar? Kommunikationskvällarna, som är en del av Svenska Ridsportförbundets 100-års jubileum, är temakvällar som sätter fingret på just dessa frågor.
- Genom att vässa kommunikationen gentemot media, beslutsfattare och sponsorer i hela organisationen, kan vi få hundraåringen att sträcka på sig och synas mer, säger Gunilla Wikman som har ett förflutet som journalist och arbetar som konsult kommunikation till vardags.
Flyinge

Flyinge var det femte stoppet på touren. Nästa kväll planeras till Stockholm och Djursholms Ridklubb den 31 maj. Förutom föreläsningar är kvällen ett tillfälle att mingla och hylla 100-års jubilaren.
Hos Flyinge i ”madariket” Skåne samlades ett 50-tal ridsportare runt en makalös buffé.
- Men det här är bara upptakten. Vi återkommer med ett ordentligt hundraårskalas i höst lovade distriktets ordförande Lena Malmqvist.
Ordförande Skåne
Lena Malmqvist, ordförande i Skånedistriktet, hälsade välkommen.

Buffé
Bästa-lista och lite drama
Ett av flera handfasta tips från Gunilla är att ta hjälp av tabeller.
- Sportjournalister älskar tabeller. Vem är bäst, vem är uppstickaren och vem är på väg ut? Vet ni föresten vem som är bäst i Skåne i dressyr just föresten, frågade Gunilla deltagarena som inte var helt eniga.
Ett enkelt knapptryck gav svar direkt: Marika Martinsson.
- Använd TDB för att skapa listor, dramat och nerven som media vill ha, underströk Gunilla.
Hurra för jubilaren Skåned Rf
Ett fyrfaldig leve för Skånes Ridsportförbund.

Långsiktiga relatioiner
För en del klingar ordet lobbying illa. För förbundsstyrelsens Helena Carlsson, politisk rådgivare på Riksidrottsförbundet (RF), och föreläsare på kommunikationsturnén, andas det möjligheter.
- Se det som ett sätt att skapa långsiktiga relationer, säger hon.
Helena Carlsson har själv arbetat som idrottslobbysist i Bryssels EU-kvarter.
- Man kan kanske få föreställningen att störst plånbok och ivrigaste pr-byråerna vinner när det gäller att påverka. Men det är inte alls så. Beslutsfattare är beroende av vår information och kunskap. Utnyttja det.

Oväntade allisanser och möten med hästdoft
Att slå sina påsar ihop med andra idrotter eller organisationer kan vara en vinnande lösning för att väcka opinion.
- Överraska och skapa oväntade allianser, det är ofta effektivt, säger Helena som också rekommenderar att bjuda in till möten på stallgolvet.
Ungfär som skolan som bjöd in politikerna på skollunch när de ville prata skolmat. Eller idrottsföreningen som bjöd in till samtal om nya lokaler i ett ovädrat och mögligt duschrum.

Tydliga budskap och rätt kontakter
I påverkansprocessen gäller det att vara med från start och vara tydlig, understryker Helena  Ett budskap i taget. Precis som i kontakten med media.
- Och kom ihåg att att gå på rätt personer. Sakkunniga och tjänstemän är i många fall rätt personer att prata med.
- Det är ju inte alltid ”han” som man tror bestämmer, som faktiskt gör det!

Mingel Flyinge

Elisabeth Jönsson, Birgitta Ernblad och Per Ljungberg tog tillfället att mingla och prata kommunikation på Flyinge.
Mingel kommkväll 2

Iréne Torstensson och Stefan Lindstrand, Malmö RK, jobbar för att göra ridsporten mer synlig. I sommar slår de ett slag för killar och ridsport inför Malmö City Horse Show  tillsammans med fyra andra Skåneklubbar.
- Vi vill bjuda in mellanstadiegrabbar till prova-på-ridning på tävlingsområdet under parollen "Vill du bli nästa Rolf-Göran Bengtsson", berättar Stefan
.Sophie kommunikationsstudent

Sophie Hedberg, Åsbo PK, som är universitetsstudent i strategisk kommunikation tycker det finns en hel del att göra för att utnyttja ridsportens evenemang på bästa sätt.
- Den uppkopplade arenan är ett måste i framtiden där alla besökare kan bli ambassadörer för evenemanget. Tillgängligheten måste bli bättre på många tävlingar. Idag kan det vara svårt att hitta information och på många platser finns inte ens en ok uppkoppling.


- Det finns mycket att göra när det gäller att srida information från ridsportens evenemang, menar Sophie

Mingel kommunikationskväll

Kanonkväll som andades optimism och framtidstro tyckte Ingela Hedberg, Åsbo PK och Eva Andersson, Helsinborgs FRK.

Läs mer om tidigare kommunikationskvällar här.

Checklistor för vassare kommunikation här:

StrömsholmsHästmuseum

500 år av historia

Öppet varje dag i din mobil

Bilda en förening

Funderar Ni på att bilda en ridklubb? Så här kommer ni igång!

Läs mer
kastenman-iluster5

Jubileumsgalleri

1912-2012

Besök vårt galleri

Huvudsponsor

Förbundssponsorer

Sponsorer

Hotellpartner

Samarbetspartner

Annons