FÖLJ 

  • Logotyp för Facebook

Annons

    Hem / Reportage / Hoppskolan 1 – Sitsen

Hoppskolan 1 – Sitsen

En av grundstenarna i ridning och hoppning är ryttarens balans och följsamhet. Det är mödan värt att man som ung ryttare lägger stor vikt vid sin sits och sin position.

Som ung är man mer formbar och ”tränar” man in en bra sits har man den med sig hela ryttarkarriären.

Som vuxen måste man också jobba med sin sits, och jag som är 50 år + har märkt att det man hade gratis som ung får man jobba mer med som äldre. 

Hoppövningar, ridsport

Bli lite av din egen tränare. Har du kommit så långt att du har en egen häst så görs det mesta av ridningen oftast utan ridlärare eller tränare. Tänk själv igenom din hoppsits nerifrån och upp: 

  • är tyngden jämnt fördelad i stigbyglarna?
  • har jag fotens bredaste del på stigbygeln?
  • är hälen sänkt?
  • sluter jag om hästen mjukt med underskänkeln (tårna lätt utåtvridna)?
  • är höft och häl i samma lodlinje?
  • är överlivet ”lagom med”, varken före eller efter hästen?
  • är handen mjukt stängd runt tygeln, är handleden rak och är tummen handens högsta punkt?
  • är handen i sådan position så att jag har en rak linje från min armbåge till hästens mun?
  • har jag överarmen mjukt längs kroppen?
  • håller jag överlivet rakt med huvudet rakt mellan mina avspända axlar?
  • och framförallt, är jag AVSPÄND? 

När du hoppar gör övningar som är enkla att rida så att du kan fokusera helt på din sits och position. Ta en del i taget – blicken, handen, skänkeln, och så vidare.

Bom- eller hinderserier som är anpassade till din nivå som ryttare är utmärkta för att öva sitsen. Och naturligtvis är det bästa att ha någon med sig som står på marken och kan ge direkt feedback och respons.

Har du kommit en bit som ryttare och har en häst som är lämplig för det så kan du också knyta upp tyglarna och göra sitsövningar i serien utan att hålla i dem.

Att hoppa utan stigbyglar kan vara också bra för den som kommit en bit och som kanske har en tendens att kasta fram överlivet i språnget. De här övningarna kräver dock att jag har en lämplig häst som inte far illa av detta.

Tips på övningar

  • Utnyttja naturen och rid i kuperad terräng. 

  • Rid lätt och stå då i 2 steg, sitt ned 1 steg, stå två 2 steg, och så vidare. Var noggrann så att du inte håller balansen i tyglarna. Ta då hellre ett mantag vid behov. Hitta den position med överlivet då du är med hästen utan att ramla framåt eller falla bakåt ned i sadeln. 

  • Rid i lätt sits med extremt korta stigläder. Det ger både balans och benstyrka. Men träna inte för länge eller för mycket på en gång eftersom den här övningen kan ge en fruktansvärd träningsvärk som kan göra det svårt att till och med sätta sig ned på toaletten :-).

  • Om du inte är helt nybörjare utan har kommit en bit i din ridning, så är det alltid bra för balansen att rida utan stigbyglar. Det hjälper till att komma ned i sadeln och att få en bra inverkan. Har du möjlighet att bli longerad och då jobba med sits- och balansövningar så är det jättebra.

 

Hoppskolan del 1

Leif Hall, hoppskola

Här startar Häst&Ryttare-serien Halls hoppskola med A-banbyggaren och A-tränaren Leif Hall. Han är ridskolechef hos Gävle Ryttarsällskap, tävlar själv i svår klass och har fått utmärkelsen Årets ridlärare (2017). 
Leif Hall kommer att tipsa om det som han tycker är viktigt att lära sig och att tänka på för den som vill börja med hoppning eller som har kommit längre, men vill bli en ännu bättre hoppryttare.
Det första avsnittet handlar om en av grundpelarna i all ridning – din position på hästen och din sits.

Foto: Roland Thunholm

Träna din sits 1 – på marken

För att bli en bättre ryttare behöver du bli specialist på din egen kropp, lära känna och träna den. Mette Henriksen, dressyrlärare vid Riksanläggningen Flyinge tipsar och guidar bland övningar.