FÖLJ 

  • Logotyp för Facebook

Annons

    Hem / Reportage / Träna din sits 2 – i sadeln

Träna din sits 2 – i sadeln

I det här avsnittet sitter vi upp. Mette Henriksen, lärare i dressyr vid Riksanläggningen Flyinge guidar bland tips och övningar för att få en bättre sits.

– Om du sitter fel där på hästryggen så kan hästen inte utföra vissa saker – och ändå försöker du få den att göra det. Följden kan bli missförstånd, snedbelastning och en smärtande hästrygg.
Det är ryttarens vikthjälper som påverkar hästen mest, alltså det av ryttaren som ”sticker ut” – från huvudet och ner till bäckenet, och det påverkar ju under hela ridpasset. 
– Det är ryttarens överdel som är det avgörande. Om benen skulle vara det viktiga så skulle ju funktionsnedsatta inte kunna rida alls. Men titta på de pararyttare som delvis, eller kanske helt, saknar ben och som tävlar på hög nivå. Imponerande! Och en god tankeställare till oss som inte har funktionshinder.

Mette Henriksen brukar säga att vi ska se på ryttarens skrev och två sittben som en balansplatta, som ska vara stabil.
– Du kan sedan dela upp din kropp i olika ”lådor” som du staplar på din balansplatta. Den översta lådan är huvudet, nästa låda är axlarna, sedan bröstkorgen i en låda, bålen i en och höfterna i en. 
– Den här stapeln måste stå i balans ovanpå balansplattan. Annars hamnar ”lådorna” på sniskan och stapeln börjar trilla. 
– Tänk dig att du staplar lådor i olika storlekar på varandra och att en av dem hamnar längre fram, då måste du skjuta tillbaka en annan för att alla inte ska välta. Stapeln av kroppslådor ska hållas i balans i hästens rörelse. Det kräver kroppskontroll, styrka, smidighet och ork hos ryttaren. 

 Tänk dig din kropp som en lådstapel.

 – Bara ditt huvud, i den översta ”lådan”, väger 5–6 kilo. Tippar huvudet så märks det, eftersom det sitter högst upp i stapeln. Sitter du på hästryggen och tittar ner hela tiden så kommer det att skicka dubbla signaler till hästen – din tyngdpunkt säger ”stopp”, medan dina ben säger ”framåt”. Du ser inga proffsryttare som sitter och tittar ner när de rider, och skulle du cykla och titta på styret så vore det livsfarligt.

"På böjda spår kan hästen lägga sadeln åt sidan och då ska ryttaren inte följa med sadeln utan fortsätta att sitta rakt över hästen. När du gör det så ger du hästen förutsättningar att bli rak. Sitter du snett över så blir häst och sadel snart sneda också."

– När du rider så sakta av ibland när det känns bra, både för din och hästens skull. Du ska inte bara fortsätta att rida och rida. För blir du trött så blir du instabil, ger för många ”vikthjälpssignaler” till hästen och då blir det onödiga missförstånd och spänningar. Du ska sakta av när det känns rätt för att ge dig själv möjlighet att känna i kroppen hur du gjorde när det blev rätt.
– Tar du en paus så kan du träna på att sätta ihop hjälperna igen efteråt, att hitta tillbaka till en inverkan igen. Du får inte tänka att det inte kommer att gå att få ihop hästen nu igen, gör du rätt så fungerar det igen.

– Och den viktiga andningen. Kom ihåg att andas. Om man högandas, i bröstkorgen, så tappar man kraften. Man ska andas långt ner i kroppen, nästan nere i höfterna.

– Du behöver vara avslappnad och i balans. Ta ett nytt andetag så att det tekniska inte tar över det du ska göra där på hästryggen.
– Ett sätt att hitta rätt andning är att ta ett djupt andetag och tänka sig en boll som sjunker från bröstet och ner till höfterna medan du andas ut.

"När ryttaren viker sig i inner sida är det vanligt att innerskänkeln åker längre bak och ryttaren kniper med knäet för att hjälpa sig med balansen. Du rättar till det genom att först lossa i knäet, rätta till höften inåt så du blir rak över hästen, och sedan får hälen rakt under höften igen."

 Två övningar

 

"Du kan börja med att göra samma övning som vi gjorde på pallen i Sitsträning Del 1. Be en kompis att från marken trycka fram din armbåge. Då ska du hålla emot – utan att ramla framåt eller bakåt – för att känna din bålstabilitet och att tygeltagen startar från armbågen."

"Du kan be samma kompis hålla emot i tyglarna. Känn var du har dina sittben, och sitt stilla kvar. Om du spänner dig i knäna så låser du höften och bålen. Och då faller du framåt. Andas lågt i kroppen och var stabil mage–rygg. Prova att klämma med knäet – och att inte göra det – så känner du skillnaden i bålstabiliteten."

Att tänka och fundera på

  • Alla hästar har en stark och svag sida och de flesta är starkare i vänster sida. Det är inte helt klarlagt varför, om det är hur fostret ligger i stoets mage, genetisk, att fler ryttare är högerhänta och mer statiska i vänster hand eller om det beror på vår hantering, att vi leder hästen på den sidan och sitter upp därifrån, till exempel. 

  • Hästens starka sida upplever vi som svår att forma och att den är stark i den tygeln.

  • Håll fokus på att göra den svaga sidan starkare, inte att ”bända loss” den starka. Den brittiska dressyrstjärnan Charlotte Dujardin till exempel, börjar alltid ridpassen i hästens starkare varv för att underlätta att kunna rida fram till den svaga sidan med skänkeln på raka spår. Det har hon gjort på samtliga hästar som hon har ridit under Breeders fyraårsfinal.  

  • Träna också din egen svagare sida. Hur liksidig är du själv? Du behöver också stärka din svaga sida. Går du till ett gym och tar hjälp av en personlig tränare och det upptäcks att du är sned och oliksidig så kan jag lova att koncentrationen blir på att stärka din svaga sida och gymnastisera din starka.  

Mer i serien Sitsträning