FÖLJ 

  • Logotyp för Facebook

Annons

    Hem / Reportage / Träna din sits 3 – Longering

Träna din sits 3 – Longering

För att bli en bättre ryttare behöver du inte vara expert bara på alla hjälper du ska ge på hästryggen. Du behöver bli expert på din egen kropp också för att ha en bra balans och en bra timing mellan dina hjälper, din vikt, skänkel och tygel.

Sitsträning Lektion 3 handlar om att sitta på en häst som blir longerad. Det är ett bra sätt att träna balans, koordination och medvetenhet utan att behöva koncentrera sig på att styra. Mette Henriksen, dressyrlärare vid Riksanläggningen Flyinge, leder övningarna.
– Rid med stigbyglar – i alla fall första gången. När du känner dig trygg kan du prova utan. Håll inte i tyglarna, snurra dem och sätt fast dem med hjälp av käkremmen så att du kan ta tag i dem om det skulle behövas. Tänk på att hästen sitter fast i inspänningar och lina, så ta inte ett för hårt tag om du behöver använda tygeln. Små hjälper räcker.

  • Håll händerna som om du höll i tyglarna. Då tränar du på att armbågen ska ligga intill kroppen och att du kan ha kvar linjen armbåge–underarm–hand i riktning mot hästens mun, som genom en osynlig tygel.

  • Använd inspänningstyglar, det gör vi alltid på Flyinge. Det är säkrare för ryttaren och det gör att hästen lättare hittar balansen.


– Gör övningen med erfaren häst och erfaren linförare. För hästen kan det bli ett joggingpass, det är ryttaren som ska träna på sin sits och känsla i kroppen. 

Ryttaren ska sköta igångsättning och avsaktning – det är en säkerhetsgrej. Ryttarens upplevelse ska alltid vara i centrum! Blir ryttaren trött, ta en paus! 

– Ryttaren ska få kvalitetstid, inte kvantitet. Linförarens uppgift är att se till att voltens storlek blir lika i båda varven och att hjälpa till med tempot – om ryttaren ber om det. Skulle linföraren plötsligt smacka eller använda pisken för att hen tycker att det går för långsamt, så kan ju ryttaren rubbas rejält i sadeln och kanske till och med åka av.

– Det man ska vara uppmärksam på är att hästen kan reagera om ryttaren har dålig balans. Kanske stannar hästen därför att den inte förstår, eller så börjar den kanske springa fortare om ryttaren ger fel signaler genom sin obalans eller är spänd. 

  • När du ska göra halt eller sakta av ska du använda enbart kroppsbalansen. Inga ptroo-ljud! Hur gör du med din kropp för att hästen ska förstå det? Om det du gör inte fungerar, gör något annat, med mycket små förändringar i din position. Fortsätt tills hästen skrittar, och tills den sedan gör halt. Att känna efter i det här momentet är viktigt. Försök igen och igen om det inte fungerar. Behåll lugnet. Du får inte ha en endaste irritationsmolekyl i kroppen, det känner hästen och blir spänd och fortsätter förmodligen att trava eller skritta. Andas långt ner i magen.

  • Du ska ha lika mycket tryck i båda stigbyglarna, du ska känna dina sittben lika mycket vid nedsittning och känna insidan av låren, oavsett varv. Detta för att du ska hålla dig rak i sadeln och jobba med din liksidighet. Sitter du snett, eller rider lätt snett, så blir volten genast ojämn och hästen får en sämre balans och takt. Magen ska befinna sig på en linje mitt emellan hästens öron.

  • Att rida lätt genom att stå i stigbyglarna i två steg och sitta ner i ett, är ett bra sätt att träna balans och att hitta rätt längd på stiglädren. Det måste finnas en vinkel i knäet, benen ska inte hänga raka. Bara därför att du rider dressyr i en dressyrsadel så behöver inte stiglädren vara jättelånga. Kan du klara ”två steg upp” och ”ett ner” bra, så kan du prova ”tre upp” och ”ett ner”.

  • Gör nu en övning där du sätter den ena handen ovanpå den andra, omväxlande höger och vänster. Överarmarna ska vara stilla och armbågen rörlig utan att axlarna blir spända. Lugna rörelser och lika stora med båda händerna. Det här gör du i arbetstrav (nedsittning), försök först i skritt. Om det fungerar i både skritt och arbetstrav så kan du göra det i galopp. Du ska inte börja svaja i kroppen utan ska kunna sitta stilla.

Fler tips från Mette

Det är du som ryttare som har ansvar för hur hästen beter sig under ridpasset. Vill du att den ska arbeta i god form och balans, så måste du ha ordning även på din egen kropp.

– Ryttare kan säga till mig att hästen ”beter sig si eller så”. Men många har svårt att se det egna ansvaret. Det gäller att upptäcka sin kropp och att hitta sin motorik. Säger ryttaren: ”Ja, jag vet att jag gör så här”, så brukar jag fråga: ”Vad gör du för att sluta göra så om det är en ovana som inte utvecklar dig som ryttare?”

Mette Henriksen, dressyrlärare vid Riksanläggningen Flyinge. 

 

Träna din kropp och motorik också när du inte rider

Passa på vid dagens alla små händelser.

  1. Träna hållning, och hur du står, när du väntar på buss/tunnelbana/tåg/spårvagn eller köar till kassan i en butik.

  2.  Fundera över hur du sitter i bilen, som förare eller passagerare.

  3. ”Mannekängtricket”, att gå runt med en bok på huvudet, är riktigt bra träning för hållningen.

  4. Öppna dörrar med vänster hand om du är högerhänt, och tvärtom. Rykta och borsta med båda händerna.
  5. Kan du stå på ett ben, och på både höger och vänster? Lika länge? Kan du göra det och blunda?

  6.  Gå i catwalk – sätt ena foten framför den andra. Det mjukar upp höfterna och speciellt korsryggen. 

  7. Andningen är viktig, glöm inte att andas. Om du högandas, i bröstkorgen, så tappar du kraft. Man ska andas långt ner i kroppen, nästan nere i höfterna. Ta ett djupt andetag och tänk dig en boll som sjunker från bröstet och ner till höfterna när du andas ut.

  8. Tänk på din andning var du än befinner dig och vad du än gör. 

 

Alla delar i serien Sitsträning