Annons
Annons

Frågor och svar

Går det att byta klubb närsomhelst under året?

Du kan byta klubb vid årsskiftet utan extra kostnad. Enligt TR är det inte tillåtet att byta klubb under pågående tävlingsår. Vid särskilda skäl kan dispens beviljas efter ansökan.

För att ansöka om klubbyte ska blanketten Ansökan om klubbyte under pågående säsong Pdf, 170.5 kB, öppnas i nytt fönster. skickas in samtidigt som du betalar en dispensansökningsavgift på 520 kronor via Swish 123 657 77 46, ange "Klubbyte" samt ryttarens för- och efternamn på betalningen. Det är vikitgt att blanketten är komplett ifylld och signerad, ej komplett ansökan kommer inte att behandlas.

Kan jag tävla ponny och häst för olika klubbar?

Ryttare som avser att tävla ponny och häst för olika klubbar ska lösa en till licens för den andra klubben.
För att lösa licens för olika klubbar får man lägga till sig själv (eller sitt barn) under ”mina ryttare” en gång till.

Det är viktigt att man, i TDB, lägger till ny "Ryttare utan licens", därefter måste man höra av sig till Svenska Ridsportförbundet så att vi kan lägga till Grönt kort på den nya användaren (om ryttaren är 14 år eller äldre).Sedan löser man licensen på den nya ryttaren.

Det är alltid anmälarens ansvar att man sedan anmäler med rätt licensnummer till rätt tävling, annars kan det räknas som start utan giltig licens.

Ingår någon försäkring i licensavgiften?

Från och med 1 januari 2015 omfattas alla medlemmar i förening ansluten till Svenska Ridsportförbundet av en olycksfallsförsäkring via sitt medlemskap. Den försäkring som förut ingick i tävlingslicensen har ersatts av den nya gemensamma olycksfallsförsäkringen med bättre villkor. Läs mer HÄR

Måste linförare i voltige och medhjälpare i körning lösa licens?

Ja, för att innefattas av försäkringen med högre ersättning* ska medhjälpare i körning och linförare i voltige lösa "Linförar och Groomlicens". Licensen kostar 80 kr/år.
* Läs mer HÄR Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.under "Viktig och samlad information om försäkringen"

Ångerrätt

Ångerrätt hanteras enligt Konsumentverkets "Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler" Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Läs mer här för att ta reda på hur du ångrar ett köp hos oss. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Publicerad: