Annons

    Hem / Tävling / Tävlingstermin/TDB / Frågor och svar

Frågor och svar

Från och med 1 januari 2020 införs en ny betaltjänstplattform, Swedbank Pay, i samband med tävlingsanmälan i TDB. Ändringen är nödvändig, se förklaring längst ner i texten.

Hur tar jag ut mina pengar ur TDB?
Information finns under Hjälp; Ekonomi i TDB. Välj flik för ryttare eller för arrangör HÄR hittar du information 

Vad innebär ändringen för mig som anmälare och för arrangören?
Att alla ekonomiska transaktioner runt tävlingarna ska gå via Swedbank Pay, eller via betalning på plats. Arrangören tecknar ett eget avtal med betaltjänsten Swedbank Pay. 

Vad är ett fullständigt BankID? Läs mer HÄR

Vad är ett Mobilt SäkerhetsID för unga? Läs mer HÄR

Hur kommer pengarna till arrangören?
Inkomna anmälningsavgifter mm redovisas kontinuerligt till arrangören av Swedbank Pay.

Finns det något alternativ till den här betaltjänsten?
Ja, betalning på plats. Då måste arrangören välja det alternativet när propositionen skapas.

När dras pengarna om jag betalar min anmälan med Swish?
Då dras pengarna direkt.

Om jag betalar med Swish till en tävling med betaldag två veckor längre fram i tiden, vad händer då?
Pengarna dras direkt i samband med anmälan. Om du väljer att återta anmälan innan betaldagen så återbetalas pengarna direkt till ditt konto.

Om jag betalar med betalkort till en tävling med betaldag två veckor längre fram i tiden, vad händer då?
Pengarna reserveras i samband med anmälan och dras vid betaldagen. Om du väljer att återta anmälan innan betaldagen släpper reservationen direkt.

Vad innebär att pengarna reserveras?
Pengarna reserveras på ditt konto till just den här betalningen och kan inte användas till något annat.

Om jag har betalat med Swish och återtar anmälan innan propositionens betaldag, hur/när sker återbetalningen?
Pengarna återbetalas direkt.

Hur utbetalas premier/återbetalas anmälningsavgifter?
Arrangören väljer mellan tre alternativ. Läs mer här, längst ner på sidan

Måste jag vara kund i Swedbank för att anmäla ett konto?
Nej, det behövs inte.

Hur hanteras mitt konto efter anmälan till kontoregistret?
Swedbank gör en kontokontroll för att säkerställa att kontonumret är korrekt och att det är rätt person som anmäler detta konto, dvs att man är kontohavare eller medkontohavare till kontot. Konto i Swedbank och Sparbankerna uppdateras inom en till två bankdagar. För konton i andra banker kan det ta upp till tre bankdagar innan anslutningen är aktiv.

Konton som inte godkänns rensas bort ur systemet. Det kan bero på att kontot ägs av en annan person, är avslutat eller felaktigt och då avvisas kontoanslutningen och en ny anslutning behöver göras. Ett e-postmeddelande skickas till den adress som uppgavs vid registreringen av nytt konto.

Värt att tänka på är att om du går in och registrerar ett konto så försvinner det konto du eventuellt har registrerat sedan tidigare. Antingen så ersätts det kontot med det nya kontot som du har valt, eller om inte kontot godkänns så är kontorgistret rensat och du behöver lägga in ett nytt korrekt konto.

Till vilka konton kan utbetalning via SUS ske?
Läs mer här, https://www.swedbank.se/privat/kort-och-betala/betalningar/anmal-konto-till-swedbanks-kontoregister.html

Hur redovisas utbetalning av anmälningsbetalningarna till arrangören?
Utbetalning sker normalt varje fredag. Men genom att kontakta Swedbank Pay kan man ändra detta till fem dagar i veckan som mest och en gång i månaden som minst.
I samband med utbetalning skickas också redovisningen. Denna kommer via mail till den adress som anges i avtalet. Redovisningen kommer i följande format: PDF, Excel och XML.
Redovisningen är avstämt med utbetalningen som ni mottar.

Varför ändra något när TDB är så bra idag?
TDB är ett anmälningssystem i världsklass, men mycket har förändrats sedan starten för dryga tio år sedan. Med anledning av bland annat Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism startades en utredning i samarbete med vår bank och Equipe under 2018. Svenska Ridsportförbundet måste säkerställa att TDB följer de lagar och förordningar som finns inom området. Utredningen kom fram till att Svenska Ridsportförbundet inte får agera betaltjänstföretag. 

Tjänar Svenska Ridsportförbundet pengar på förändringen?
Nej. Svenska Ridsportförbundet lägger mellan 800 000 och 1 miljon kronor på service och utveckling av TDB varje år. Alla avgifter går till att driva och underhålla systemet. Svenska Ridsportförbundet har tecknat ett ramavtal med Swedbank Pay, men tar inte ut några avgifter för det.

Kan arrangören fortfarande använda Equipe?
Ja. Även Equipe har ett avtal med Swedbank Pay.

Varför är det så bråttom med att införa det nya systemet?
Det beror på att vi enligt Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism  inte kan fortsätta med betalningar genom TDB.

Om jag behöver hjälp med att använda det nya systemet, kan jag få det?
Javisst, vi är här för din skull. Svenska Ridsportförbundets kansli kan hjälpa till via e-post, This is a mailto link. Skriv ”Frågor om TDB” i ämnesraden